Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Grupper på tværs - Troldhøj

I Troldhøj er vores børnehavegrupper aldersintegrerede, og vi mener, der er mange gode kvaliteter i dette. Som supplement hertil har vi "Grupper på tværs", hvor vi mødes i aldersopdelte grupper uafhængig af hvilken stue, man har tilhørsforhold til. Grupperne mødes tirsdag formiddag.

Yngstegruppen:
Yngstegruppen består af de yngste fra børnehavegrupperne (de 3-årige) og de ældste fra vuggestuegruppen. I yngstegruppen er omdrejningspunktet en blanding af at lære børnene, hvordan man navigerer i strukturerede aktiviteter og fokus på børnenes socialisering - hvordan er det, man leger og interagerer med hinanden. Vi har i yngstegruppen også mulighed for at skabe sammenhæng i overgangen fra vuggestuen over til børnehavegrupperne, så barnet kender de andre børn og de voksne - dette giver barnet en tryg overgang.

Når man lige begynder i børnehave, er der mange færdigheder, der skal læres, før de bliver internaliserede processer i barnet. Eksempelvis er det at gå tur - hånd i hånd - en færdighed, der skal tillæres. Børnene skal lære at lege med hinanden - på tidligere udviklingstrin er det ofte parallellege, som børnene leger. Madpakkespisning, samlingssituationer, oprydning og håndtering af følelser er alle eksempler på helt basale færdigheder, der arbejdes med i yngstegruppen. Derudover vil de pædagogiske aktiviteter ofte omhandle træning i selvhjulpenhed, sansestimulation og motorik.

Mellemgruppen:
Når børnene går i mellemgruppen, bliver aktiviteterne ofte mere projektorienterede og strukturerede. Forventningerne til børnenes færdigheder er steget lidt, og det betyder, at vi kan lave mere varierede og anderledes aktiviteter end tidligere. Det primære fokus i mellemgruppen er: kammeratskab, vidensbaseret indhold og opøvning af fin- og grovmotoriske færdigheder.

Ældstegruppen:
Nu er børnene blevet de ældste i Troldhøj og fungerer i hverdagen som rollemodeller og læremestre for de yngre børn. I "Grupper på tværs" har ældstebørnene et forum, hvor de møder ligestillede kammerater og cementerer relationer. I ældstegruppen arbejdes der struktureret og projektorienteret, hvor der serveres indhold med et fagligt sigte. Børn på dette udviklingstrin er ofte meget videbegærlige og nysgerrige på både deres nære og fjerne omverden.

Vi tager på flere ture ud af huset i løbet af året for at lære byens muligheder at kende.

Der er således mange spændende privilegier forbundet med at være i ældstegruppen, men der forventes også mere end tidligere i barnets børnehaveliv. Bl.a. social ansvarlighed i forhold til de yngre børn, ansvar i forbindelse med oprydning og at kunne deltage i relativt komplicerede gruppeprocesser.